ργοθεραπεία στο σπίτι

Η δύσκολη αυτή συνθήκη την οποία βιώνουμε για αρκετό καιρό, σαφώς και επηρεάζει κατά πολύ τα παιδιά. Το σχολείο αποτελεί την κοινωνία του παιδιού και η μεγάλη απουσία από αυτό επιφέρει δυσάρεστα συναισθήματα και ενδεχομένως έλλειψη ιδεών για νέες δραστηριότητες. Σίγουρα και η απομάκρυνση από τους φίλους είναι ένας ακόμη παράγοντας για νεύρα και αντιδραστική συμπεριφορά.

Η παραμονή των παιδιών στο σπίτι, χρήσιμο είναι να μην σηματοδοτεί και την αποδιοργάνωσή του. Συγκεκριμένα, προσπαθήστε να τηρείτε το πρόγραμμα του ύπνου καθώς και τις ώρες των γευμάτων. Βοηθήστε, έτσι, το παιδί να ακολουθεί και στο σπίτι μία ρουτίνα. Καθορίστε μαζί ένα πρόγραμμα που μπορεί να τηρηθεί από όλους σας (π.χ. ξυπνάμε, τρώμε πρωινό, συμμαζεύουμε, παίζουμε, ζωγραφίζουμε κτλ.). Οι πολλές ώρες στο σπίτι σίγουρα συντελούν στην αύξηση παραμονής του παιδιού μπροστά σε οθόνες (τηλεόραση, tablet), γεγονός που ωφέλιμο είναι να μη συμβαίνει ανεξέλεγκτα. Αποφασίστε μαζί με το παιδί τι θα χρησιμοποιήσει με συγκεκριμένη προκαθορισμένη διάρκεια ΕΝΑ από τα δύο μέσα στη μέρα (προτεινόμενη διάρκεια παραμονή 30-40 λεπτά). Χρησιμοποιείστε ρολά από χαρτί υγείας, εφημερίδες, περιοδικά, χαρτόνια χειροτεχνίας, αυτοκόλλητα και ό,τι άλλο υπάρχει στη φαντασία του παιδιού και φτιάξτε όμορφες ζωγραφιές και χειροτεχνίες. Ωστόσο, όλα αυτά στερούν την έντονη δραστηριότητα και κίνηση από το παιδί με αποτέλεσμα να δημιουργείται άγχος, πίεση και περίσσεια ενέργεια, που δεν ξέρει πως να την εκτονώσει, όπως θα έκανε σε μία αθλητική δραστηριότητα. Επομένως, προκύπτει η ανάγκη για ιδέες πλούσιες σε αισθητηριακά ερεθίσματα που θα βοηθήσουν παιδιά και γονείς να περάσουν ευχάριστο και δημιουργικό χρόνο στο σπίτι.

Τα αισθητηριακά ερεθίσματα αφορούν στο ιδιοδεκτικό, το αιθουσαίο και το απτικό σύστημα.

Ιδιοδεκτικό: Οι μικροί δέκτες που βρίσκονται στους μύες και τους τένοντες εντοπίζουν το βαθμό επιμήκυνσης των περιοχών αυτών. Αυτό μας επιτρέπει να αισθανόμαστε πώς κινούνται τα μέρη του σώματος, χωρίς να χρειάζεται να δούμε που βρίσκονται (δηλ. Πηδηματάκια, πιέσεις).

Αιθουσαίο: Ελέγχει την αίσθηση της κίνησης και της ισορροπίας. Μας επιτρέπει να γνωρίζουμε που βρίσκεται το σώμα μας στον χώρο και πάντα σε σχέση με τη βαρύτητα (δηλ. Στροφικές κινήσεις).

Δραστηριότητες ιδιοδεκτικότητας:

  • Σπρώξτε/ τραβήξτε βαριά αντικείμενα (κάντε μαζί με το παιδί μπουγάδα! Η λεκάνη με τα βρεγμένα ρούχα είναι καλή πηγή ιδιοδεκτικού ερεθίσματος, επίσης κάνει το παιδί να νιώθει σημαντικό που βοηθά στις δουλειές του σπιτιού)
  • Μιμηθείτε περπάτημα ζώων (βαριά βήματα, περπάτημα στις μύτες, πηδηματάκια. Ανατρέξτε στο διαδίκτυο για τις αντίστοιχες εικόνες)
  • Φτιάξτε ένα “λόφο” από μαξιλάρια και προσπαθήστε να σκαρφαλώσετε
  • Ξαπλώστε στο πάτωμα ανάσκελα και προσποιηθείτε πως κάνετε ποδήλατο
  • Φτιάξτε μία διαδρομή με εμπόδια (κάτω από το τραπέζι – πήδηξε πάνω στον καναπέ – κάνε τούμπα – χαμηλά σκαμπό, κουτιά, μαξιλάρια, αεροπλάστ – πλαστικό πακεταρίσματος με φούσκες)
  • Κρατήστε τη μια πλευρά ενός σχοινιού και το παιδί σας την άλλη. Χωρίστε το σχοινί στη μέση, δένοντας ένα μαντήλι. Αρχίστε να τραβάτε και οι δύο μέχρι κάποια πλευρά να νικήσει (μη βάλετε μεγάλη δύναμη: σκοπός της άσκησης είναι η κίνηση που θα κάνει το παιδί)
  • Φτιάξτε ζυμάρι/ πλαστελίνη /πηλό
  • Σχεδιάστε στο πάτωμα σχήματα (με χαρτοταινία) ή (αν έχετε) στεφάνια και κάντε πηδηματάκια. Ενισχύστε τα πηδηματάκια και προς τα πίσω και πλάγια
  • Χοροπηδήξτε πάνω σε μεγάλο μαξιλάρι (στο πάτωμα)
  • Τοποθετήστε τα παιχνίδια σε μία λεκάνη και με ένα σφουγγάρι πλύνετε τα (ζητήστε από το παιδί να στύβει το σφουγγάρι)
  • Κάντε σφιχτές αγκαλιές και μασάζ

Δραστηριότητες αιθουσαίου ερεθίσματος:

  • Καθίστε στην καρέκλα του γραφείου με τα ροδάκια και κάντε στροφικές ή γραμμικές κινήσεις
  • Δύο ενήλικες κρατούν ένα χοντρό σεντόνι, το παιδί ξαπλώνει μέσα στο σεντόνι και οι ενήλικες κάνουν μαλακές κινήσεις δεξιά-αριστερά. Προσπαθήστε να κρατάτε αρκετά σφιχτά το σεντόνι να μην επιτρέπεται μεγάλη κίνηση του παιδιού μέσα σε αυτό
  • Σε σανίδα με ροδάκια (τύπου skateboard) το παιδί ξαπλώνει μπρούμυτα ή κάθεται και προσπαθεί να κινηθεί
  • Σε μπάλα γυμναστικής κάντε αναπηδήσεις
  • Σε μπάλα γυμναστικής από πρηνή θέση (μπρούμυτα), ζητήστε από το παιδί να φτιάξει παζλ/ ενσφηνώματα /να μαζέψει αντικείμενα σε ένα κουτί. Το παιδί ακουμπά στο πάτωμα το ένα χέρι, για μεγαλύτερη ασφάλεια υποστηρίξτε την λεκάνη του παιδιού
  • Bowling με το σώμα! Ξαπλώστε στο χαλί και με ρολάρισμα του σώματος ρίξτε κορίνες
  • Ανεβοκατεβείτε σκάλες
  • Περπάτημα με τα χέρια. Κρατήστε τα πόδια του παιδιού και ζητήστε να κάνει μία διαδρομή (να ξέρει εκ των προτέρων που τελειώνει αυτή), μπορεί κατά τη διαδρομή να τοποθετεί αντικείμενα σε κουτί
  • Από την καρέκλα του γραφείου με τα ροδάκια, πετάξτε μπαλάκια σε ένα κουτί
  • Δημιουργήστε έναν δρόμο με τουβλάκια, μέσα από τον οποίο το παιδί θα οδηγήσει μία μικρή μπάλα στο τέλος σπρώχνοντας την με ένα κοντάρι
  • Είμαι ο καθρέφτης σου! Κάντε μία κίνηση και ζητήστε το παιδί να κάνει την ίδια (σηκώνω δεξί πόδι και αριστερό χέρι στο κεφάλι)

Παίξτε και διασκεδάστε μαζί με τα παιδιά και δείτε τον περιορισμό μετακίνησης σαν μια ευκαιρία να περάσετε δημιουργικό χρόνο μαζί τους!

Σταμελοπούλου Ευαγγελία,

 Εργοθεραπεύτρια

Εργοθεραπεία στο…σπίτι

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

elGreek